Tillbaka
TEXT: Jag är som jag är!

Jag är som jag är,
jag är mej själv
utan försköning
Så kom, lyft ridån,
kärlek och hån
är min belöning

I min värld finns det
ingenting att skämmas över
min värld
den är fylld av ros och ris
och klöver.
Jag gör entré ,
ni ska få se!
Säg: Hej värld,
Jag är som jag är.

Jag är som jag är,
skyll mej för stolt eller besvärlig.
Jag vill trumma på,
spela min låt,
den är ju härlig
Än sen då,
om jag älskar glittra mitt i flärden,
En dag
är det jag som skriker ut åt världen:
Sluta att le!
Ni skall få se!
Säg: Hej värld, jag är som jag är

Jag är som jag är, och den jag är
den vill jag värna.
Jag blandar och ger,
joker och ess i samma stjärna.
I min värld ser jag livet som ett vackert lån,
I min värld är det tid att krypa fram ur skamvrån,
Jag gör entré.
Ni skall få se!
Säg: Hej värld, jag är som jag är.
Här kan du läsa vad tidningarna
tyckte om min insats i
"La cage aux folles"!

Musikalkomedin La Cage aux folles är en storslagen upplevelse där kärlek, värme och humor genomstrålar varje minut. Så skrev Charlotte Eriksson i Östran efter premiären den 13 nov förra året. Vilket drag när Babsan spelar La Cage aux Folles. Lars-Åke Wilhelmsson ger inte bara prov på sina dansanta talanger utan även en njutbar sångröst och stor begåving inom det agerande området. I vissa nummer lyser Babsan igenom vilket bara ger extra krydda år föreställningen som är en njutning för både öga, öra och skrattmuskulatur

Barrometern
13 jan 2000 skrev:
Ett allvarligt budskap mitt i all glittrande glamor.

Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson var kvällens stora stjärna. Föreställningens öppningsnummer bjuder på överraskningar som för tankarna till melodifestivalen och Lill Lindfors. Kostymören Lawrens Johnson har verkligen fått ta ut svängarna och det är tre timmar långt frosseri i galaklänningar och plymer. Ensamblen är ett gäng rutinerade och välutbildade både amatörer och professionella artister med starka och säkra röster. De är dessutom imponerande dansare. Med en något hes Lars-Åke Wilhelmsson gör en lysande skådespelarinsats. Hesheten kan möjligen förklara den något svajande sången. Men å andra sidan gör det ingenting. Han är så bra. Och spelar men en dragshowstjärna på fallrepet får man glida på tonerna. Annars är man väl inte dalande?
Av Karolina Ekstrand Barrometern och gav oss 3 ½ barrometrar.

I Kvällsposten fick vi tre getingar!!! Tony Kaplan skrev: "Babsan" en ZaZa man faller för! La Cage aux Folles är en flott och påkostad uppsättning. "Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson i den dominerande huvudrollen som Albin/Zaza tog det ett tag att vänja sig vid. Men efter hand växte "Babsan" djupt in i rollen och blev riktigt bedårande. Så till slut föll man pladask för henom"


Kalmar Posten
. "Succé för Lars-Åke!" Han spelar både man och kvinna och han gör det helt glänsande. Skrivet av Göte Fridner

Smålandsposten. På löpet står det "Succé för Babsan" med stor bild från La cage nummret.
Och inne i tidningen kan man läsa:
-"La Cage aux Folles är en färgsprakande fullträff! De fantastiska scenkläderna är bedövande skickligt gjorda, scendekoren är mera praktfull och finurligt arrangerat än någonsin, musikarrangemangen är det bästa som producerats på hemmaplan, men framför allt bjuder ensemblen på ett skådespeleri i absolut toppklass. För Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson, som här gör debut som musicalartist, innebär Växjöpremiären tveklöst ett trappsteg upp i karriären! Javisst är Lars-Åke strålande som den något bedagade primadonnan ZAZA/ Herr Albin. Han besitter alla naturliga förutsättningar som krävs för rollen. Hans inlevelse är hundraprocentigt äkta. Det märks, att han ger mycket av sig själv i sin gestaltning av dragartisten herr Albin. Han har ju själv under ett antal år agerat i en dubbelroll i olika sammanhang. Som damimitatör är han oslagbar. Hans sång påminner mycket om Zara Leander, både när det gäller röstomfång och gester. - "Jag är som jag är", sjunger han i ett av musikalens starkaste nummer och anger därmed hur vi bör ställa oss till problematiken i musikalen. Publiken premiärkvällen var entusiastisk, minst sagt! Hyllningarna efter sista ridåfallet ville aldrig ta slut. Musikalens huvudsång "Vår bästa tid är nu" fick tas om gång på gång. Man kan nog tala om en fullständig succé för musikalmakarna i Växjö den här gången. Detta skrev Stig Jonasson i Smålandsposten.

Smålandspostens kultursida:"Bra mamma utan snopp!" "Just nu vallfärdar Växjöborna till Linneateaterns uppsättning av La Cage aux Folles. (Eller Fjollburen som det skulle bli på svenska) Hur vore det om alla som sitter i Konserthusets Christina Nilssons-sal och skrattar och applåderar tar med sig känslan av sympati för George och Albin därifrån, att de bevarar den och använder de i verkligheten, när det verkligen handlar om verkliga fjollors liv och vilkor. Att de lika helhjärtat stöder alla homosexuellas rätt att försöka skaffa barn, som de hejar på Babsans Albert och hans kamp för att bli erkänd som rättmätig förälder. Barn behöver inte till varje pris en förälder av varje kön. Barn behöver vuxna människor som älskar dem och ger dem trygghet. Tror någon att könet bestämmer hur bra förälder man blir är det dags att tänka om. Eller gå och se La Cage aux Folles. Alla som gjort det vet att man inte blir en sämre mamma bara för man har snopp." Av Camilla Carnmo

Tidningen Smålänningen Rolf Wenander skrev: "Långa applåder för överväldigande föreställning" Att låta Lars-Åke Babsan Wilhelmsson kreera rollen som damimitatör Zaza/Herr Albin är ett snilledrag som betalar sig. Babsan som aldrig spelat teater i en sådan här stor uppsättning förr, gjorde helt klart sitt genombrott denna kväll. Babsan debuterade också som sångare, något som knappats märktes. Han har en mycket bra röst, även om den var något beslöjad premiärkvällen. Redan före finalen reste sig publiken och när "Vår bästa tid är nu" tonat ut, smattrade applåderna länge, länge."

Växjöbladet / Kronobergaren skrev: Musikalsuccé!! Charmigt,Festligt och storslaget! La Cage aux Folles blev en lyckad föreställning med myckat värme, skriver Anneli Wirdenäs.
Lars-Åke Wilhelmsson gör kärleksfullt och trovärdigt Albin och Zaza. Det är trevligt att se en yngre version än tant Malmsjös, det här är ju dessutom en man som kan föra sig i damkläder. Nu är det lite si och så med sången, ibland är det skönt att lyssna till, när han använder samma djupa röst som han säkert gjorde när han var ute med sitt Zara Leander-program. Men ibland svajar det. Men man köper det ändå. Lars-Åke kommer långt med sin charm och sina skådespelartalanger. Och han är en jäkel på att dansa! Takterna sitter i hos den forna tävlingsdansören. Anders Nilsson lyfter föreställningen med sin sång. Hans röst är perfekt för den här musiken.



Nu är det slut i Växjö och Kalmar väntar på ett besök i jan 2001. Det har varit min bästa tid som artist, då jag aldrig fått sådan uppskattning för min insats som ZAZA / Albin. Så här långt efter premiären och vi kört för fulla hus på Konserthuset och fått en massa goda ord och rolig minnen och fin kritik så känndes det toppen att åka ner till Växjö! Jag skriver lite här nu först om det som en del tidningar skrivit om La Cage. Sedan efter det så kan du läsa om alla och våran reptid.

Här kommer lite komentarer om repen innför La Cage premiären.
Kören sjunger så bra att jag får gåshud, dessutom har några körmänniskor lärt sig dansa och det är så roligt att se hur snabbt och duktigt de utvecklas både dansare och körsångare. Dessutom får ju alla killar lära sig att gå i högklackar då de alla ska vara transor. Under middagen vi hade i lördagskväll berättade de också hur svårt det är att raka bort allt hår...de får ta lite i taget på benen..hi hi hi vilka amatörer. Men de kommer säkert vara jätteduktiga på det framåt december. Och veta allt om generande hårväxt.

Kören har lagt på bakgrunden så vi kan i vissa nummer "fuska" lite med sången då man inte orkar sjunga för all dans och koreografi! Tack för det, det underlättar.

Längst till vänster ser du min sånglärarinna Lotta som förutom att hon sjunger själv dessutom hjälper mig och min sköra stämma som går för högvarv då jag ska försöka höras då min "man" Anders och jag ska framföra duetter.
Svårt för en gammal transa att matcha en operasångare av Anders kaliber. Men vänta bara, han skall nog så både se och höra! Sara prästfru (med hårband) hon drar ut mej varje lördag på dåligheter i Växjö, det tackar jag för!
Musiken låter bättre än Broadway orginalet!
Samtidigt när vi övar, bygger vår söta, snygga och sexi...öh, händiga scenografen Jonas med kulisserna. Han är egentligen inredningsarkitekt och det märks i hans sätt att tänka. Jag ska ta med lite tyger åt honom så han kan göra lite kitch åt folket. Naturligtvis tycker han att det är roligare att jobba med teateruppsättningar istället för att sitta på ett kontor. Hur roligt han tycker det är att höra oss skrika och sjunga hela helgerna det vet jag inte, men efter kl 18 blir det tyst och då får han snickra i fred med hjälp av sin pappa.
Jag har skickat ner min egna fina divan i rosa sammet och en stor kitchig tava med värsta guldramen som kommer att passa som fisken i vattnet!


Först bygger han upp allt i olika sektioner i lagerlokaler där vi repade och en vecka innan premiären så flyttas allt in till scenen på konserhuset och återuppbyggs.
Det blir en STOR och maffig scen där man kan springa mycket fram och tillbaka.

Här på bilden står Jonas vid en liten modell av scenen. Den lilla vita och lätt rosa byggnaden längt till höger på scenen är mitt lilla rum där jag snabbt sminkar upp mig under en sång. Ja, snabbt ska det gå. Det är förresten lite spännande att se hur det ska gå att göra mina snabba ombyten. Jag måste nämligen växla mellan man och kvinna SEX GÅNGER under hela kvällen, då hinner jag inte sitta och småmysa med läppstift och mascara. Men som tur är har jag ju gjort det ett gäng gånger.


Scenograf och "snickar"Jonas får vara med på en bild till (det är han värd)...
Dessutom vill jag visa Eva P som håller i regi och gör det väldigt bra. Hon vet hur hon vill ha det, och är inte rädd för att tala om det för oss. Hon är toppen! Under hela tiden vi repar sitter hon vid bandspelaren och mixar musiken samt för anteckningar på sitt block (undra hur många block hon slitit ut under våra repetitioner). Efter vi repat en halvdag går hon igenom allt under en stor sittning då hon går in i detaljer. Allt för vi ska bli bättre och det ska kännas naturligt för alla.

Till höger står Lawrence J som är ansvarig för kostym, jag har hjälpt honom med lite egna kläder. Jag har ju ett och annat på lager, så jag blir riktigt vacker och även försöker jag hjälpa till så vi får ihop det till alla andra. Jag har faktist sytt ett par grejer helt nytt bara för detta så jag blir riktigt nöjd! (kräsen liten diva!) Så nog kommer smålänningarna att få glitter och glamor så det räcker!! ända in i 2001.

Tillbaka