TEXT:
Jag är som jag är!
Jag är som jag är,
jag är mej själv
utan försköning
Så kom, lyft ridån,
kärlek och hån
är min belöning
I min värld finns det
ingenting att skämmas över
min värld
den är fylld av ros och ris
och klöver.
Jag gör entré ,
ni ska få se!
Säg: Hej värld,
Jag är som jag är.
Jag är som jag är,
skyll mej för stolt eller besvärlig.
Jag vill trumma på,
spela min låt,
den är ju härlig
Än sen då,
om jag älskar glittra mitt i flärden,
En dag
är det jag som skriker ut åt världen:
Sluta att le!
Ni skall få se!
Säg: Hej värld, jag är som jag är
Jag är som jag är, och den jag är
den vill jag värna.
Jag blandar och ger,
joker och ess i samma stjärna.
I min värld ser jag livet som ett vackert lån,
I min värld är det tid att krypa fram ur skamvrån,
Jag gör entré.
Ni skall få se!
Säg: Hej värld, jag är som jag är. |
Här
kan du läsa vad tidningarna
tyckte om min insats i
"La cage aux folles"!
Musikalkomedin
La Cage aux folles är en storslagen upplevelse där kärlek,
värme och humor genomstrålar varje minut. Så skrev Charlotte
Eriksson i Östran efter premiären den 13 nov förra
året. Vilket drag när Babsan spelar La Cage aux Folles.
Lars-Åke Wilhelmsson ger inte bara prov på sina dansanta talanger
utan även en njutbar sångröst och stor begåving
inom det agerande området. I vissa nummer lyser Babsan igenom vilket
bara ger extra krydda år föreställningen som är en
njutning för både öga, öra och skrattmuskulatur
Barrometern 13 jan 2000 skrev:
Ett allvarligt budskap mitt i all glittrande glamor.
Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson var kvällens stora
stjärna. Föreställningens öppningsnummer bjuder på
överraskningar som för tankarna till melodifestivalen och Lill
Lindfors. Kostymören Lawrens Johnson har verkligen fått ta
ut svängarna och det är tre timmar långt frosseri i
galaklänningar och plymer. Ensamblen är ett gäng rutinerade
och välutbildade både amatörer och professionella artister
med starka och säkra röster. De är dessutom imponerande
dansare. Med en något hes Lars-Åke Wilhelmsson gör
en lysande skådespelarinsats. Hesheten kan möjligen förklara
den något svajande sången. Men å andra sidan gör
det ingenting. Han är så bra. Och spelar men en dragshowstjärna
på fallrepet får man glida på tonerna. Annars är
man väl inte dalande?
Av Karolina Ekstrand Barrometern och gav oss 3 ½ barrometrar.
I Kvällsposten fick vi tre getingar!!! Tony Kaplan
skrev: "Babsan" en ZaZa man faller för! La Cage
aux Folles är en flott och påkostad uppsättning. "Lars-Åke
"Babsan" Wilhelmsson i den dominerande huvudrollen som Albin/Zaza
tog det ett tag att vänja sig vid. Men efter hand växte "Babsan"
djupt in i rollen och blev riktigt bedårande. Så till slut
föll man pladask för henom"
Kalmar Posten. "Succé för Lars-Åke!" Han
spelar både man och kvinna och han gör det helt glänsande.
Skrivet av Göte Fridner
Smålandsposten. På löpet står det "Succé för Babsan" med
stor bild från La cage nummret.
Och inne i tidningen kan man läsa:
-"La Cage aux Folles är en färgsprakande fullträff! De fantastiska
scenkläderna är bedövande skickligt gjorda, scendekoren är mera praktfull
och finurligt arrangerat än någonsin, musikarrangemangen är det bästa
som producerats på hemmaplan, men framför allt bjuder ensemblen på ett
skådespeleri i absolut toppklass. För Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson,
som här gör debut som musicalartist, innebär Växjöpremiären tveklöst ett
trappsteg upp i karriären! Javisst är Lars-Åke strålande som den något
bedagade primadonnan ZAZA/ Herr Albin. Han besitter alla naturliga
förutsättningar som krävs för rollen. Hans inlevelse är hundraprocentigt
äkta. Det märks, att han ger mycket av sig själv i sin gestaltning av
dragartisten herr Albin. Han har ju själv under ett antal år agerat i
en dubbelroll i olika sammanhang. Som damimitatör är han oslagbar. Hans
sång påminner mycket om Zara Leander, både när det gäller röstomfång och
gester. - "Jag är som jag är", sjunger han i ett av musikalens starkaste
nummer och anger därmed hur vi bör ställa oss till problematiken i musikalen.
Publiken premiärkvällen var entusiastisk, minst sagt! Hyllningarna efter
sista ridåfallet ville aldrig ta slut. Musikalens huvudsång "Vår bästa
tid är nu" fick tas om gång på gång. Man kan nog tala om en fullständig
succé för musikalmakarna i Växjö den här gången. Detta skrev Stig Jonasson
i Smålandsposten.
Smålandspostens kultursida:"Bra mamma utan snopp!"
"Just nu vallfärdar Växjöborna till Linneateaterns
uppsättning av La Cage aux Folles. (Eller Fjollburen som det
skulle bli på svenska) Hur vore det om alla som sitter i Konserthusets
Christina Nilssons-sal och skrattar och applåderar tar med sig känslan
av sympati för George och Albin därifrån, att de bevarar
den och använder de i verkligheten, när det verkligen handlar
om verkliga fjollors liv och vilkor. Att de lika helhjärtat stöder
alla homosexuellas rätt att försöka skaffa barn, som de
hejar på Babsans Albert och hans kamp för att bli erkänd
som rättmätig förälder. Barn behöver inte till
varje pris en förälder av varje kön. Barn behöver
vuxna människor som älskar dem och ger dem trygghet. Tror någon
att könet bestämmer hur bra förälder man blir är
det dags att tänka om. Eller gå och se La Cage aux Folles.
Alla som gjort det vet att man inte blir en sämre mamma bara för
man har snopp." Av Camilla Carnmo
Tidningen Smålänningen Rolf Wenander skrev: "Långa
applåder för överväldigande föreställning"
Att låta Lars-Åke Babsan Wilhelmsson kreera rollen som damimitatör
Zaza/Herr Albin är ett snilledrag som betalar sig. Babsan som aldrig
spelat teater i en sådan här stor uppsättning förr,
gjorde helt klart sitt genombrott denna kväll. Babsan debuterade
också som sångare, något som knappats märktes.
Han har en mycket bra röst, även om den var något beslöjad
premiärkvällen. Redan före finalen reste sig publiken och
när "Vår bästa tid är nu" tonat ut, smattrade
applåderna länge, länge."
Växjöbladet / Kronobergaren skrev: Musikalsuccé!!
Charmigt,Festligt och storslaget! La Cage aux Folles blev en lyckad
föreställning med myckat värme, skriver Anneli Wirdenäs.
Lars-Åke Wilhelmsson gör kärleksfullt och trovärdigt
Albin och Zaza. Det är trevligt att se en yngre version än
tant Malmsjös, det här är ju dessutom en man som kan
föra sig i damkläder. Nu är det lite si och så med
sången, ibland är det skönt att lyssna till, när
han använder samma djupa röst som han säkert gjorde när
han var ute med sitt Zara Leander-program. Men ibland svajar det. Men
man köper det ändå. Lars-Åke kommer långt
med sin charm och sina skådespelartalanger. Och han är
en jäkel på att dansa! Takterna sitter i hos den forna tävlingsdansören.
Anders Nilsson lyfter föreställningen med sin sång. Hans
röst är perfekt för den här musiken.
 
Nu är det slut i Växjö och Kalmar väntar på
ett besök i jan 2001. Det har varit min bästa tid som artist,
då jag aldrig fått sådan uppskattning för min insats
som ZAZA / Albin. Så här långt efter premiären och
vi kört för fulla hus på Konserthuset och fått en
massa goda ord och rolig minnen och fin kritik så känndes det
toppen att åka ner till Växjö! Jag skriver lite här
nu först om det som en del tidningar skrivit om La Cage. Sedan efter
det så kan du läsa om alla och våran reptid.
Här kommer lite komentarer om repen innför La Cage premiären.
Kören sjunger så bra att jag får gåshud, dessutom
har några körmänniskor lärt sig dansa och det är
så roligt att se hur snabbt och duktigt de utvecklas både
dansare och körsångare. Dessutom får ju alla killar lära
sig att gå i högklackar då de alla ska vara transor.
Under middagen vi hade i lördagskväll berättade de också
hur svårt det är att raka bort allt hår...de får
ta lite i taget på benen..hi hi hi vilka amatörer. Men de kommer
säkert vara jätteduktiga på det framåt december.
Och veta allt om generande hårväxt.
|