Efter
att fått varit utan Chinateatern en säsong då
"Hair" inte hade någon speciell kläddesigner
blev jag tillfrågad igen att göra kostymerna till
en av mina favorit kult filmer "A Little shop of Horrors".
Det är en makaber musikal där en köttätande
blomma i finalen knaprat i sig hela ensemblen. Detta skulle
bli en fullständig vansinnig föreställning,
garanterat inte likna någonting annat som satts upp
i stockholm
Det var idel nya människor som jobbade med denna produktion.
Efter "Hair" som inte gått efter den skissade
budgen hade många fått på båten. Eva
Eriksson (nu Stampare) var intagen som producent, Thomas Rydberger
som jag sedan skulle få jobba med mycket var helt ny
för mej då och var en trevlig kille som hade humor
och kändes direkt ganska enkel om du förstår
mej rätt. Det var liksom så att han litade på
min kunskap och jag på hans.
En ny koreograf hade anlitats också, Babis Harall som
tidigare på 80 talet stått för det dekadenta
på Hasselbacken och kallades på den tiden för
"Dom Avskyvärda" och skulle nu sätta stegen
till denna spektakulära föreställningen.
|
Bengt
Frödeberg är en stor och mysig nallebjörn
på över två meter var scenograf och tillsammans
med Philipsson och Franck gjorde dom en fantastisk dekor
med en blomma i flera storlekar som växte i takt
med pjäsens förlopp. Den var i slutet i finalen
så stor att det var inte mindre än 5 personer
som skötte tekniken till den köttätande
blomman. Ett mästerverk som senare Norrköpings
Teatern köpte upp och satte upp samma pjäs.
Det var imponerande att se hur en massa trådar och
kablar gjorde så läpparna kunde röra sig
och ögonen kunde blinka. Björn Kellman och Charlotte
Strandberg skulle bägge bli uppätna av denna
varelse som slukade det mesta. Per Eggers åkte in
i magen på den, Den sardistiske tandläkaren
Claes Malmberg blev styckad och blev sedan blomstergödning.
Rösten bakom den enorma grönsaken var Jan Åström
som hela föreställningen stod inlåst i
ett litet rum (garderob) på 1 kvadrat meter och
sjöng så svetten lackades. Han fick visa sin
nuna sent i final och ingen fattade vem det var som kom
in i ett par kammoflage fläckiga militärbyxor
och lät som den den bästa soulsångaren.
|
Jag
var intagen som kostymdesigner och hade ett roligt jobb då
det genom hela pjäsen är tre brudar som för
handlingen framåt.
En
massa roliga klädbyten för dessa tre damer plus
att Hasse Wallman ville ha in en massa dans som publiken
gillar så det sattes in 8 dansare som inte stod
i manus. Jag pratade med producenten Eva om att -Jag har
räknat på det hela och det kommer att bli 105
kostymer!
-Kul, tyckte Eva, Hoppas pengarna räcker, skrev hon
på en liten lapp till mej!
Jag satt igång arbetet uppe på Folkans ateljér
där jag vid det laget hade haft min fasta plats i
5 år. Folkan ägdes på den tiden av Hasse
Wallman och
jag jobbade ju oxå med uppsättningarna dit
på Folkan.
Under tidens gång började Johan Rheborg som
skulle spela alla biroller köra fast och ville, som
det proffs han är, koncentrera sig på vissa
roller. Han skulle göra 7 biroller med en massa byten
men tyckte det blev lite för mycket. |
Thomas
R och översättare Calle Norlén sade första
gången mest som ett skämt när jag hade en
provning på scenen att, -"Du Larsa kan väl
göra "Bernstein och fru Luce och artist agenten!"
- Ja, jag kan ju redan det sa jag på skämt. Men
det slutade med att Johan R kunde koncentrera sig på
radioprataren Billy Ball, Prästen, Denton hos tandläkaren
och Martin.
Jag började få panik att både göra alla
kläder och sedan spela teater. Regisören Thomas
R lät mig liksom hållas och jag bad om att få
hjälp med "Gubbarna" medans "Fru Luce"
gick liksom av bara farten.
Inte blev det bättre av att varje gång Johan Rheborg
skulle vara ledig och spela in TV:s "Percy Nilegård"
så fick jag vara hans ersättare och spela alla
7 birollerna!
Roligast
var nog att överta rollen som den galne Denton som blir
våldtagen av Claes Malmberg i tandläkarstolen.
Inte varje dag man blir tagen av en sådan karl och även
får betalt för det!!
Då var det inte roligt att en gång detta skulle
ske blev jag utlurad för en insplening av "Blåsningen"
i Tv 3 och inte ont anande blev jag inlåst i en husbil
med en massa skrikiga, gnälliga ungar i flera timmar
och släpptes bara två timmar innan mastodont föreställning
på Chinateatern. Till saken hör att jag den dagen
var sjuk och hade hög feber och gick på alvedon
och annat skit så jag var knappats road när Lennart
Swwahn kom med sitt klistrade leende och väste -"Välkommen
till Blåsningen"!! Att jag slet av mej Babsan peruken
och drämde den i ansiktet på honom det var visst
något de klippte bort. Jag kom sent till teatern men
fixade alla mina sju gubbar i alla fall. Sedan hjälpe
en av dansarna mej att lösa av mej och mina bindgalna
biroller. Hans Johansson var min stand in.
Då
jobbade jag också på Expressen som nöjesreporter
för söndags bilagan Exxet och kom nästan varje
kväll som Babsan till Chinateatern och Claes Malmberg
var så imponerad av detta, han sa "-Larsa är
den enda jag känner som kommer till teatern, sminkar
ner sig för att gå in på scenen, gör
sitt jobb och sedan sminkar upp sig vacker igen för att
gå vidare ut för att jobba!!" Och visst var
det en slitig tid för mej, jag hade en otroligt bokad
kalender det året.
Tur att huvudrollen Björn Kjellman bara hade ett byte
i hela pjäsen. Och byxorna han hade rakt igenom var hans
egna gamla och slitna grönrandiga saker som jag bara
lappade ihop på knäna. Snacka om att jag älskar
sådana skådisar som litar mer på sitt manus
än det dom har på sig! Men nu kanske det låter
lite konstigt att jag säger så, med tanke på
att jag jobbar med kläder mest. Men det lär ju finnas
gränser på allt!!
|