Tillbaka till min dagbok
Januari

Tisdag 28/2
Åkte in till Gävle köpte gardiner hos Sannas N Kungsgatan. Skall sy nya till "Room Service" rummet i Stockholm. Handlade talgbollar och annat smått på Överskottslagret.
Måndag 27/2
Åkte till Gävle med 11.30 tåget. Regionalt tåg 226 dubbeldäckaren. Det var inställt då det var något tekniskt fel på ihopsättningen av vagnarna. Vi fick sitta och vänta men inget hände! Efter 50 minuter bad dom oss byta tåh och åka med 12.30 Tåg 572, X 2000 mot Sundsvall. Men det var ju fullbokat så alla fick stå från Arlande till Gävle!! Inte roligt alls! Resan tog 1 timme och 15 minuter längre och vi fick stå hela resan. Men tro inte att sj personalen på tåget, att dom erbjöd någon kaffebiljett eller något för det besvär som uppstod då vårat odinarie tåg var havererat och detta tåg var fullt. Till kvällen åkte jag till Agnetha och Hasse och Linus. Fick god middag och trevlig kväll.
Söndag 26/2
Var lite trött och bakis men tog mej till frissan Annelie på Kami vid 12. Hon blonderade mej med slinger efter färgat ner allt i brunt. Åt sen lunch på Mc Donalds. Mc Feast, morötter och side sallad.Var på Patricia till kvällen och åt vid Ankies bord med Tobbe och gäng fina killar. Hade show och det var värsta stämmningen med mycket folk då det är sportlov i stan! Massor med nya härliga människor på Jollen.
Lördag 25/2
Ringde Teddan och blev hämtad med hans bil och vi åkte till Kristin och Oliver och jag var där hela kvällen och såg på Schlagern. Men missade halva då den började kl 19 denna lördag. Jag hade lite presenter med till mitt härliga Gudbarn Oliver, och Pajas jagade katter runt deras tomt hela kvällen ute i snön. Vi hade jätte kul och Ted och jag åkte in till stan senare vid 23 tiden. Var runt på krogrunda, med start hemma hos mej och avslut på Stockholms bar och matsal. Kul att få rå om super Teddan en kväll.
Fredag 24/2
Åkte till Viktoriakliniken ute vid Saltsjöbadet. Träffade Dr Charles. Hem vid 12. Pajas var hemma då Micke lämnat honom vid 11. Ledig slapp dag. Sydde rosa/ tukos smink rock till Bettan som bara haft med egen till Sweet Charity. Promenad till Intiman vid 17- gick hem vid 18. Åkte tillbaka och hann se Sweet Charity och kollade lite kostymer. Hem och köpte succi. Åkte till Grill och träffade hela Lets Dance gänget. Arja hade åkt ut. Hon var förtvivlad. Måns lika söt som vanligt!.
Torsdag 23/2
Uppe tidigt gick med Pajas i klart soligt väder. Tö och slask. Var på radion med Annika Lantz på P3. Josefine Craford och Nanne Grönvall var med oxå och vi pratade häckar, stjärtar om det fanns 60 tals och 70 tals eller 80 tals rumpor!?? Vid ett tiden var jag hemma igen och då kom fotograf från Metro och fotade Pajas. Vid 17 kom en larm kille från Sector larm och kollade om jag behövde något nytt larm i våningen. Benke M ringde och jag åt middag på Italiano vid 18. Gick promenad till Micke Ö på kvällen. Pajas stannade kvar och och jag gick ensam hem.
Onsdag 22/2
Åkte hem till Stockholm med ett tåget. Pajas fick sällskap på tåget av stor nyfiken schäfer från Tierp. Var hemma och förskte packa upp och kolla rätt på allt från resan. Varit borta en vecka nu. Fiskarna var hungriga och mycket post och annat som låg efter. Vid 21.30 hade vi möte på Paricia. Fia Hayden, Mattias och Mimmi och jag gick igen idéer och annat. Vi åt som vanligt toppen god mat på Jollen. Hem direkt efter, Trött.
Tisdag 21/2
Soligt och vackert väder. Först lång promenad med Gunilla och Tia. Monicka och jag till Valbo och shopping på Ikea. Pajas och jag ut igen i snön och i härlig solig dag på Trösken. Snön smälte i solvärmen. Kallt kring -4 gr.
Måndag 20/2
Snö och grått. Skön dag ändå i stugan.
Söndag 19/2
Jag körde bilen med Armand hem till Gävle vid 13 tiden. Var lite trött i stugan till kvällen.
Lördag 18/2
Armand kom med min bil från Gävle. Vi var med på repen på dan. Lasse Åberg Electrik Banana Band med snygga gravida Anna Sahlene och kör. Hann till hotellet och ladda lite innan tävlingen. Tyvärr blev det förnedrings tv i SVT i Melodifestivalen! Simone åkte ut och kom på 8 plats! Synd. Hela gänget som jag sytt till var verkligen ett härligt varmt och genomsnällt gäng med stora hjärtan innan för brösten på alla! Känndes jätte tråkigt och tungt när dom hamnade sist! Jag tycker verkligen inte deras låt var dålig! Kanske inte en första plats, men inte sist! Det var svårt att komma igång på festhumör efter den floppen. Men Anders, Thomas, Nicklas Stella och Anna och fina Simone vi försökte festa på och glömma den trista röstningen. Babsan i stor hångel och kyss fest med fina Hanna Graaf. Kul och blöt efterfest på fina Dalecarlia där vi bodde. Pandang kexen Stefan Wesström Babsan och Adam Chiapponi som jag ville ge telefonkort så han kan ringa mej om ett par år! Adam ville bara ha "Kuddkrig" med mej denna kväll!?! Armand fick träffa Lena Philipsson som kanske är lite vassare som artist och sångerska än konferanciär!? Fullt frag på dansgolvet! Vilken kult kväll jag bjöd upp den härliga gittaristen Janne Schaffer . Armand fick till slut gratta Linda Bengtzing till segern i Leksand.
Fredag 17/2
Åkte till Leksand med tidigt morgon tåg. Försening med trasigt tåg på rälsen efter Borlänge. Blev sen men hann lämna kläder till gänget i Leksand. Dom körde genomdrag och gula och oranga paljettklänningar och vita kostymer och fjädrar var med! Fest och lite mat till kvällen på varma ho.
Torsdag 16
Var i stugan, Armand tog min bil kvar i stan. Åkte till Stockholm. Finska Mattias kom och visade semmesterbilder. Jag packade allt till Leksand.
Måndag 13 - Tisdag 14
Åkte till Furuvik var i stugan till torsdag.
Söndag 12/2
Gick till Ulf med semla på fika. Stella och jag fixade med plymer och ställningar till Simone nummer till Leksand. Promenad till Micke. Vi åt middag på Patricia med Frasse, Kerstin, Peter och Gunnar, micke och Babsan. Körde lite show på jollen vid halv ett. Ganska lite folk. Hem vid halv två.
Lördag 11/2
Härlig dag när jag var ledig. Jag handlade lite till Simones nummer, Kavaj och byxor till Anders, hittade större vit hatt. Fick rapport från Gävle om toppenkritik i Gefle Dagblad om "Sweet Charity". 5 tärningar! Stefan Andersson skriver, "Nanne -kvinna för sin hatt, Nanne är föreställningens stora behållning. Vilken entertainer! Hon sprudlar av spelglädje, humor och briljans i allt vad hon företar sig. Hon dansar och sjunger starkt i "Dom skulle se mej nu". Annars är det maffiga "Big Spender" som är den musikalsika höjdpunkten. Det är inte bara en sång och dansmusikal av hög karat, det är också en komedi som ger pjäsen yttligare en dimension. En hisscen med Kim Solucki är obelbar! Sweet Charity är en musikal med prima kvalite rakt igenom. Koreografen Per-Magnus Andersson borde redan få en Guldmask och frågan är om inte allas vår Babsan med andra ord Lars-Åke Wilhelmsson också borde få det. Hans glittriga, vulgära och eleganta klädskapande är ännu en gång imponerande! Så skrev Stefan Andersson i Gefle Dagblad! Sedan hade Nöjesredaktören rankat musikalerna i Stockholm: 1. Cabaret. 2. Sweet Charity. 3. Mamma Mia. 4. Saturday night fever." Lycklig! Pajas och jag hade det bra.
Fredag 10/2
Ulf ringde tidigt och berättade om Jan-Olov Andersson i Aftonbladet: "Nanne berör - och lyfter" 3 pluss! Behållningen är Nanne som är oemotståndig i Sweet Charity! Grönvall och några enormt läckra dansnummer (koreograf PM Andersson) inte bara räddar utan stundtals lyfter den fräcka och stilbildande Broadwaymusikalen. Kim Sulocki exellerar med häftigt kroppsspråk i en mycket rolig hisscen". I Expressen skriver Anders Björkman 3 getingar!: "Mäktigt, Nanne! Det sprakar om Nanne Grönvall, hon dansar ledigt, sjunger mäktigt och överraskar som skådespelerska. Men framför allt visar hon sin komiska sida, som både innehåller fysisk humor och precis tajming i replikerna. Många skratt, små och stora plockar hon hem. Det är ett nöje att tillbringa en kväll med Nannes rara och kärlekstörstande Charity. Roligt är det också!"
Torsdag 9/2
Micke Hillbom var tidigt på teatern och fixade, när jag kom hade han gått. Jag sydde riktiga handskar med röd strass och hade lite att göra med olika pyssel och handsömnad. Lämnade vid 14. Pajas och jag var ute och vandrade i ett plaskigt och trist Stockholm. Jag vilade en stund innan jag frächade upp mej inför premiären. Tog en taxi och hämtade upp Göran Alfredsson på Thalia sedan åt vi en god pasta på Primo med rödvin bredvid Intiman Teatern. Barbro och dotter Monica Svensson och Vicky satt med oss och åt. Sedan var det dags för show!! Vilken publik! Jonas Gardell, Martin Björk med Lena Philpsson, Anna Book, Povel Ramel med frun Susanna, Martin Stenmark och Hanna Hedlund. Vilket drag! Nanne Grönvall var helt fantastisk! Hela premiären kändes toppen!! Massor med blommor, (någon av mina buketter kom bort i havet av blommor!) Efter bar det iväg på efterfest på Hard Rocks Festvåning. Med bubbel och buffé! Många ville tala och så även jag som fösrökte berätta hela historien med Hasse Wallman, Marie, Eva Stampare, Peter Björk, David Julio med PM och Kim. Lars. Rafael och alla dom gamla dansdonnorna! Trevlig tillställning. Kim Sulocki ringde fram till 05.15 och ville veta vad tidningarna skrivit.
Onsdag 8/2
Lämnade Pajas efter promenad till Anita uppe vid slutet av Erikdahlbergsgatan. Var på Intiman efter 10. Satt och limmade på Bettans klänning. Färgade Grynets rosa. Fixade Rafaels nya byxor. Sydde halsband till Bettan. Var färdig vid 15. Micke dök upp fixade tvätten. Jag åkte till skomakaren hämtade skor till Brass Band vita dam, med resår. Nu är jag väl äntligen klar!! 182 timmar på Intiman lilla "Stjärnloge" på 16 dagar! Nu känns det ganska skönt att få lämna den gamla fina teatern vid Odengatan. Peter Björk har tyvärr blivit helt slut och ville vara hemma och ta igen sig. Han har som jag lagt ner allt på denna produktion. Han stackarn har väl gått rakt in i väggen. Först Nanne med sin magflunsa, sedan stackars Peter nu. Hoppas han kommer igen till premiären i morgon. Själv känner jag mej som en järnlady som inget fasnar på! Jag gick förbi Simone som tränade inför första Melodifestivals helgen. Vi provade kläder och pratade killarnas trumm problem mm. Dom handbroderade klänningarna var toppen! Riktigt Karneval! Hann gå och klippa mej, köpa ny fluga till Rafael. Mötte upp Nicklas Andersson innan vi såg gen repet. Allt gick bra, med små missar. Vera Prada fasnade i sin långa swing kjol, men fixade det galant! Nanne hade fått några handskar med strassarmband, (som inte jag gett henne!) som hon fasnade i den fina röda spetsklänningen så han fick låta armbandet hänga kvar på klänningen! Katastof. Inte roligt när dom börjar använda kläder och saker som inte jag bestämt! Blev inte glad alls. Efter gick vi och tog en hamburgare.
Tisdag 7/2
Jag gick med Pajas till Intiman och mötte upp Micke Hillbom kl 10.30. Vi satt och sydde ensamma då det inte var mycket rep på teatern. Vi hinner med mycket då vi är ensamma på plats vid symaskinerna som går varma när jag och Micke är igång. Vid 15.30 var vi nästan färdiga med allt!! Vilken härlig känsla. Jag lämnade Intiman, gick och skaffade in vita "gördlar" till 4 danskillana, fixade nya smoking byxor till Rafael. Om ni passerar Intiman på Odengatan måste ni se nu utanför teatern alla vackra bilder!! Dom har täckt hela entrén med "Big Spender" tjejerna i mina kostymer!! Dom syns, skall jag säga! Mötte Stella inför Simones Melodifestivals låt och kollade hennes plymer. Jag var så lycklig att allt kommer att bli så bra! Tänk att jag kom ifrån Intiman kl 16 en dag!! Jag har nu bara Grynets sista klänning som jag skall färga lite mörkare i morgon och limma lite mer paljetter på Bettans. Åt på Harry B Janes vid 18 och träffade Micke Ö. Till kvällen var jag hemma och bara slappade. Vet ni av att jag har ca 440 besökare varje dag på min hemsida! Den du just nu läser! Och dom flesta surfar in och kollar kvällstid. Och förra året hade jag haft 162.000 besök!!! Tack för att ni finns. (Mattias Dahlqvist kom med dom rapporterna, ni vet han den snygga mörka min enga lilla webbmastermänniska, "snyggögat"!).
Måndag 6/2
Lämnade Pajas vid 10 till Micke Ö. Jag var på teatern vid halv 11. Micke och jag satt och sydde hela dagen till 17. Vi insåg att det inte är mycket kvar, men oj vad mycket vi har gjort!! Nu har jag, bara jag inte Mickes tid, men jag varit på Intiman och sytt 168 timmar på 14 dagar! Vardagar som helger, lördagar som söndagar! Sedan var det Taxi Stockhom som var inbjudna till kvällen. En publik som inte är direkt teatervana! Segt med applåder, Jag och Hasse Wallman fick dra igång applåderna efter sånglåtarna. Dom fattade inte mycket. Lite skratt men en bra förställning. Nu känns det att det kommer att flyta på bra. Tyvärr igen en massa fix igen efter. Trasiga kjedjor igen, klackar av och sånt skit. Snart syr jag i gamla järnhyskor i allt och det får ta en kvart för varje klännings byte. Väldigt trött hämtade jag Pajas hom Micke Ö och vi gick hem i ett väldigt snöigt Östermalm men inte någon kyla utan 0 gradit men massor med snö.
Söndag 5/2
Gick vid 10 till teatern Intiman. Ingen där. Micke kom med nyckel. Jag satt ensam och sydde från 11 till 16 på Intiman. Man får mycket gjort när man är ensam på plats. Jag känner mej väldigt sliten och rätt trött nu då jag tycker att det aldrig tar slut med kostymerna på Intiman med, ändringar, tillägg, och lagningar.
När man är klar med en sak så ligger det något annat på sybordet eller så hänger det på en galge med något som gått sönder.
Tyvärr är det lite för vild dans och koreografi för mina vackra fina dyra tyger. Hade jag vetat att vår käre dukriga kreograf PM skulle sätta värsta workout passen med boxnings macher, kast med liten tant med hand och fri volter, kanske jag skulle ha sytt klänningarna i vanlig bommusltrikå som dom kläderna var i uppsättningen på Broadway. Men jag har ju helt hanbroderade glasstavs tyger med paljetter, glaspärlor och spets som man skall stå och vara läcker och sexig i. Som en dekadant go-go tös vid sin lian.  Men jag lämnar teatern snart och då får stackars kostymansvariga Micke Hillbom ta över och se till att det hålls efter.
Jag satt ensam på teatern i dag söndag och bara sydde och sydde, lagade dragkjedjor som inte hållit. Om tid skulle finnas skulle det vara gamaldags knäppning typ kyskor och hakor i varje klänning som förstärkning för att rädda klänningarna, men då skulle det behövas extra påklädare oxå!! Vi får se hur dom löser detta. Stackars Micke Hillbom kommer att få massor timmars övertid om det blir lika mycket efter varje föreställning att hålla efter. Han har ju tvätt och annat oxå. Jag kanske skall be om att få längre tid för alla byten, men då blir det tråkiga långdörer i spelet som man inte vill ha. Vid 17 kom jag hem och började ladda för Patricia. Jag vilade en stund. Sminkade mej till Babsan åkte och fick sitta i trevligt gäng på Jollen. Ett bra band presenterade jag med Mattias Garsong som sjöng "Blow nånting hette dom. Jag dansade sedan nere vid scenen. Hem någon timme efter midnatt.
Lördag 4/2
Hämtade Pajas från Ankie på förmiddagen, promenad till Gärdet lämnade honom hos Anita vid halv 12. Mötte upp Mamma, Gunilla och Malin vid Centralen då dom kom med tåget från Gävle. Vi åkte mot Odenplan och gick och åt lite gott på Primo på Odengatan bredvid Intiman. Sedan såg vi publikrepet på "Sweet Charity" kl 15.00. Mattias, Morgan, Ulf, Jade Mattias mm var med. Efter det åkte vi hem till mej. Jag hämtade upp Pajas från Anita, och vi gick senare på Italiano och åt middag innan jag vinkade av mor och Furuviks gänget vid tåget vid elva tiden. Pajas och jag gick hem i lördagsnatten genom ett kallt Stockholm.
Fredag 3/2
Åkte sent (10.10) till Intiman. Sydde fram till 16.00. Nanne var med och körde igen ett genom drag lite lugnt. Men hon ville köra riktigt för dom gratis som hade DN kortet till 19.30 föreställningen. Jag var inte kvar då. Jag hade jobb på Hard Rock Cafét på en riktigt trevlig 40 års fest för Thomas. Thomas 40 år i onsdags!! Det var Micke och Thomas som träffades på Make Upp 10 januari 1987 första gången som hållt ihop sedan dess. Mamma Barbro och pappa Kjell var med förståss. Även Thomas bägge bröder var med. Blev väldigt förtjust i söta Axel, Här är jag med Hard >Rocks Michel Berendji och Mikael Almblad. och även Thomas PT, honom skulle man kunnat svettats en stund i roddmaskinen för! "Kiss" kom och spelade ett set oxå. Vilken kväll!. Newsat bjöd in på sin vip bar och hade Erik på plats. Det är på "Stockholms bar och matsal" eller en trapp upp vid Hannas krog på Smålandsgatan. Det är ju bara ett par portar från mej. Min härliga scenarbetare Erik, från Make Upp och Bizzaze och Pee Wees tiden där. Ville verkligen träffa någon och få hem någon senare på natten då jag mådde så bra, men som vanligt var det ingen som ville ställa upp. God natt då!! och tack för kaffet,. .
Torsdag 2/2
Uppe tidigt 06,45 och var med i Godmorgon debatt 07.55 TV2 om "dödshoten" och listan med 126 kändisar och homosexuella personer pga Å Green friande dom om yttrandefrihet. . Åkte direkt till Intiman var där 08.15. Först på teatern och fick öppna med Mickes nyckel. Kände hur dom gamla väggarna med Carl-Gustaf Lindsteth och grabbarna hälsade mej god morgon och välkommen!! Hade en körig dag, med att stackars lilla Nanne försökte köra igenom hela föreställningen. Men hon blev jätte dålig och vi fick bryta! Stackars Nanne, hon är så dålig nu. Total förkyld och magflunsa. Jag och Micke jobbade på som vanligt. Vi hinner mera när vi har kläderna i syan än när dom måste repa med dom på. Var kvar till 18. Trött som en björn i ide.
Onsdag 1/2
Nanne Grönvall var för dålig, hade spytt hela natten och var jätte matt. Kunde inte åka till Norrköping. Vera Prada fick hoppa in med Tine och Bettan nummret. Kim Solucki åkte ner för intervju. Vi satt och sydde hela dagen. Bara Micke och Jag. Daniel var inte på plats. Tomt utan den lilla galne Gottlänningen. Till kvällen följde trevliga Daniel Sallmander med hem från Intiman teatern och vi åt midddag på Italiano med lite gott vitt vin. Hade trevlig kväll, men vid 24 var jag trött.